Redacció •  Catalunya •  06/05/2026

Ada Colau i diversos activistes declaren davant la Fiscalia de l’Audiència Nacional pels crims de guerra i maltractaments de l’Estat d’Israel

  • L’exalcaldessa de Barcelona ha ratificat la seva denúncia per crims de lesa humanitat i ha exigit acabar amb la impunitat del govern de Netanyahu: “Lluitem col·lectivament com a societat civil per fer el que haurien de fer els governs europeus: parar-li els peus a un estat genocida».
  • Jaume Asens ha defensat la plena competència de la justícia espanyola per investigar els fets i demanar responsabilitats penals internacionals.
Ada Colau i diversos activistes declaren davant la Fiscalia de l’Audiència Nacional pels crims de guerra i maltractaments de l’Estat d’Israel

L’exmembre de la flotilla i alcaldessa de Barcelona 2015-2023, Ada Colau, ha comparegut davant la Fiscalia de l’Audiència Nacional per ratificar la seva denúncia per les agressions, maltractaments i el segrest que va patir a mans de l’exèrcit d’Israel la passada tardor. Juntament amb Colau, també han prestat declaració els activistes Yacine Belkaid, Ana María Alcalde Callejas i Mª Auxiliadora Plata Díaz.

En acabar la declaració, Colau ha estat contundent: “Aquesta acció és sobretot com a lluita col·lectiva de la societat civil per fer el que haurien d’estar fent els governs europeus: acabar amb la impunitat del govern d’Israel; per poder parar-los els peus, ja que ells continuen cometent crims”. L’acció legal s’ha vinculat directament amb la situació extrema que viuen l’activista espanyol d’origen palestí Saif Abukeshek i el brasiler Thiago Ávila, segrestats el passat 29 d’abril.

L’exalcaldessa ha expressat que espera que el procediment s’agilitzi denunciant que la manca de resposta judicial permet que Israel continuï cometent atrocitats diàriament: “Aquesta impunitat permet que l’estat Genocida segueixi cometent crims, cal agilitat perquè hi ha vides en perill, com la de Saif i Thiago, però també de milers de persones a Palestina i Líban”. Una acció que té com a objectiu que l’Audiència Nacional pugui obrir una causa contra els responsables d’aquests crims davant la Cort Penal Internacional.

Basant-se en la denúncia presentada, Colau acusa l’Estat d’Israel de delictes de detenció il·legal, tractes inhumans i crims de lesa humanitat. La denúncia detalla que aquestes pràctiques inclouen el trasllat forçós a territori israelià, la incomunicació i condicions de detenció que vulneren els estàndards mínims de dignitat humana.

Espanya com a jurisdicció competent i Europa com a camí

L’eurodiputat i advocat dels membres de l’expedició, Jaume Asens, ha explicat que Espanya és un país perfectament competent per obrir diligències i acusar els responsables, invocant el principi de jurisdicció universal per crims de guerra i de lesa humanitat quan existeixen víctimes de nacionalitat espanyola. A més, l’eurodiputat ha explicat que aquesta “és la primera causa a Europa d’aquestes característiques, però estem en contacte perquè es repliqui a altres països“. Per això, Asens ha destacat la satisfacció perquè l’estat espanyol “torni a situar-se a l’avantguarda de la lluita contra la impunitat d’Israel”.


Ada Colau /