Redacción •  Actualidad •  20/07/2022

Mulet: en lugar de destinar el 2% del PIB a gasto militar, debe orientarse a luchar contra el fuego

  • El senador Carles Mulet propone reconvertir la industria armamentística y orientarla hacia el reto de la vigilancia aérea del territorio para prevenir incendios y otros desastres.
Mulet: en lugar de destinar el 2% del PIB a gasto militar, debe orientarse a luchar contra el fuego

El portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet, ha propuesto hoy que el Gobierno reoriente el anunciado compromiso del PSOE de elevar hasta el 2% del PIB en gasto militar en los próximos años a “la lucha contra los incendios”, un reto que supone en sí mismo “un enemigo y una guerra que debemos afrontar”. En su opinión, “la invasión de Ucrania por parte de Rusia ha sido un golpe que ha servido para reforzar el discurso belicista de la parte más rancia del PSOE, encabezados por la ministra de Defensa, y estamos viendo como la fuerte inversión del Gobierno en armar a Ucrania, destinar millones de euros en armamentos y ayudas bélicas, no sirve para parar la guerra. Más bien, parece que sirve para ir en dirección contraria y enquistar la situación. Pero a pesar de ellos, hemos de buscar un horizonte a medio plazo donde la guerra deje de ser una realidad y donde este tipo de inversiones dejen de ser una prioridad”.

Para Mulet “la excusa no puede ser que la industria armamentística española genera miles de puestos de trabajo. Hoy más que nunca estamos ante el gran reto del cambio climático, con la proliferación de los incendios llamados de sexta generación, urge tecnología y apuesta por la prevención de incendios y por la extinción, donde no solo se ha de trabajar cuando estos se produzcan, sino durante todo el año, y por ello  esta industria pesadas se podría reconvertir; en lugar de construir aviones de guerra y misiles, que se construyan aviones y maquinaria para prevenir y apagar incendios. Urge una reconversión en toda regla de los planes belicistas ante el reto del cambio climático y los efectos laterales que generará según explican los expertos, en forma de cambios de usos del suelo, temperaturas, sequías, de salud pública, incendios y devastadores fenómenos, para orientarlos a la prevención y la vigilancia pensamos que es una finalidad más digna que la de servir de herramientas de guerra, para matar personas”.

Compromís valora muy negativamente la intención del PSOE en el Gobierno en aumentar el gasto militar hasta el 2% del PIB año tras año hasta alcanzar el objetivo en 2029. “Estamos hablando de dedicar a este gasto una cifra que podría alcanzar los 12.000 millones adicionales, de forma que el presupuesto de Defensa dispondría de 30.000 millones para la militarización de los estados miembros de la OTAN y la compra de armamento ante amenazas que en muchos casos no son reales ni prioritarias”, ha abundado Mulet, que ve en “batallas como la de los incendios que arrasan nuestro territorio, donde están pereciendo ciudadanos del territorio y guardas forestales, un destino más estratégico y transparente de este dinero de todos, que supondría doblar el gasto militar actual y detraer inversiones sociales y territoriales más prioritarias”.

Mulet ha recordado que el mes pasado España compró 20 aviones Eurofighter de última generación para el ejército, por un importe de 2.043 millones de euros. “Con estos 2.043 millones de euros, se hubieran podido comprar 77 hidroaviones CL-215/Bombardier 415, 315 helicópteros contra incendios Kamov y 358 helicópteros de transportes de brigadas (BRIF). El verdadero enemigo, la verdadera guerra, la tenemos contra el cambio climático y los incendios devastadores que están quemado todo el Estado estos días. Ahí ha de ir todo el esfuerzo presupuestario y no en armamento para matar personas”, ha agregado.

El senador valencianista ha afirmado que se ha visto como a pesar de la transferencia en materia de incendios a las comunidades autónomas o que incluso muchas diputaciones provinciales posean sus propios consorcios de bomberos, estamos ante una nueva realidad que supera los incendios como los conocíamos hasta ahora y donde hace falta un salto de gigante ante el reto ambiental que suponen los incendios de nueva generación. “Urge una coordinación real entre todas las administraciones y trabajo en prevención todo el año, donde todos los recursos destinados serán pocos”, ha dicho.

INCENDIS

Mulet: en lloc de destinar el 2% del PIB a despesa militar, ha d’orientar-se a lluitar contra el foc

  • El senador Carles Mulet proposa reconvertir la indústria armamentística i orientar-la cap al repte de lavigilància aèria del territori per a prevenir incendis i altres desastres.

El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, ha proposat hui que el Govern reoriente l’anunciat compromís del PSOE d’elevar fins al 2% del PIB en despesa militar en els pròxims anys a “la lluita contra els incendis”, un repte que suposa en si mateix “un enemic i una guerra que hem d’afrontar”. En la seua opinió, “la invasió d’Ucraïna per part de Rússia ha sigut un colp que ha servit per a reforçar el discurs bel·licista de la part més rància del PSOE, encapçalats per la ministra de Defensa, i estem veient com la forta inversió del Govern a armar a Ucraïna, destinar milions d’euros en armaments i ajudes bèl·liques, no serveix per a parar la guerra. Más bé, sembla que serveix per a anar en direcció contrària i enquistar la situació. Però malgrat ells, hem de cercar un horitzó a mitjà termini on la guerra deixe de ser una realitat i on aquest tipus d’inversions deixen de ser una prioritat”.

Per a Mulet “l’excusa no pot ser que la indústria armamentística espanyola genera milers de llocs de treball. Hui més que mai estem davant el gran repte del canvi climàtic, amb la proliferació dels incendis anomenats de sisena generació, pel que urgeix tecnologia i apostar per la prevenció d’incendis i extinció, on no sols s’ha de treballar quan aquests es produïsquen, sinó durant tot l’any. I per això aquesta indústria pesant es podria reconvertir. En lloc de construir avions de guerra i míssils, que es construïsquen avions i maquinària per a prevenir i apagar incendis. Urgeix una reconversió en tota regla dels plans bel·licistes davant el repte del canvi climàtic i els efectes laterals que generarà segons expliquen els experts, en forma de canvis d’usos del sòl, temperatures, sequeres, de salut pública, incendis i devastadors fenòmens, per a orientar-los a la prevenció i la vigilància que, pensem, és una finalitat més digna que la de servir de ferramentes de guerra, per a matar persones”.

Compromís valora molt negativament la intenció del PSOE en el Govern d’augmentar la despesa militar fins al 2% del PIB any rere any, fins a aconseguir l’objectiu en 2029. “Estem parlant de dedicar a aquesta despesa una xifra que podria arribar als 12.000 milions addicionals, de manera que el pressupost de Defensa disposaria de 30.000 milions per a la militarització dels estats membres de l’OTAN i la compra d’armament davant amenaces que en molts casos no són reals ni prioritàries”, ha abundat Mulet, que veu en “batalles com la dels incendis que arrasen el nostre territori, on estan morint ciutadans del territori i guardes forestals, un destí més estratègic i transparent d’aquests diners de tots, que suposaria doblar la despesa militar actual i restar inversions socials i territorials més prioritàries”.

Mulet ha recordat que el mes passat Espanya va comprar 20 avions Eurofighter d’última generació per a l’exèrcit, per un import de 2.043 milions d’euros. “Amb aquests 2.043 milions d’euros, s’haurien pogut comprar 77 hidroavions CL-215/Bombardier 415, 315 helicòpters contra incendis Kamov i 358 helicòpters de transports de brigades (BRIF). El vertader enemic, la vertadera guerra, la tenim contra el canvi climàtic i els incendis devastadors que estan cremat tot l’Estat aquests dies. Ací ha d’anar tot l’esforç pressupostari i no en armament per a matar persones”, ha afegit.

El senador valencianista ha afirmat que s’ha vist com malgrat la transferència en matèria d’incendis a les comunitats autònomes o que fins i tot moltes diputacions provincials posseïsquen els seus propis consorcis de bombers, estem davant una nova realitat que supera els incendis com els coneixíem fins ara i on fa falta un salt de gegant davant el repte ambiental que suposen els incendis de nova generació. “Urgeix una coordinació real entre totes les administracions i treball en prevenció tot l’any, on tots els recursos destinats seran pocs”, ha dit.


gasto militar /