Redacció •  Catalunya •  18/07/2025

Comuns impulsen un Pla ferroviari de Catalunya, potencien el corredor Mediterrani i aconsegueixen el compromís de tancar les nuclears

  • El grup parlamentari ha insistit en abandonar el projecte d’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas, però la proposta ha caigut amb els vots en contra de PSC, Junts, PP, VOx i Aliança Catalana.
Comuns impulsen un Pla ferroviari de Catalunya, potencien el corredor Mediterrani i aconsegueixen el compromís de tancar les nuclears

Els Comuns han aconseguit impulsar un Pla Ferroviari de Catalunya 2025-2050, potenciar el Corredor Ferroviari Mediterrani i prohibir els avançaments de camions en les vies ràpides en el ple sobre la situació i la gestió de les infraestructures que ha tingut lloc aquesta setmana en el Parlament de Catalunya. 

Com s’està veient en les últimes setmanes -altes temperatures que superen records, incendis de sisena generació i inundacions sobrevingudes- l’emergència climàtica és una realitat que s’ha d’afrontar per evitar una crisi ecosocial i per tant, és necessari planificar i gestionar les infraestructures del país des d’aquesta perspectiva. El transport tant de passatgers com de mercaderies és una de les principals fonts d’emissions de gasos d’efecte hivernacle i altres contaminants, per això, els Comuns han defensat i proposat desenvolupar un Pla Ferroviari de Catalunya 2025-2050, que actualitzi el Pla de Rodalies i defineixi una estratègia a mig i llarg termini per a la mobilitat ferroviària de persones i mercaderies arreu del país, garantint una xarxa connectada, accessible i de qualitat que respongui a les necessitats dels ciutadans i compromès amb els objectius de descarbonització i transició ecològica.

El Pla preveu l’avaluació i adequació del Pla de Rodalies, el creixement de la xarxa ferroviària i l’eix transversal ferroviari, el que implica desenvolupar projectes com la connexió del tramvia per la Diagonal, l’ampliació de les línies de metro (L1 fins a Badalona, L3 fins a Esplugues de Llobregat, connexió L4 i L5 a La Sagrera i connexió entre Trinitat Vella i Trinitat Nova), l’extensió del Trambaix fins a Sant feliu de Llobregat i Molins de rei, així com el desenvolupament de trens-tram a zones estratègiques com el Tramvia del Camp de Tarragona (TRAMPCAMP), el Tren-tramvia de les Terres de l’Ebre, el Tren-tram del Bages fins al Berguedà, el Tren-tram Costa Brava i  el Tren-tram de la Seu d’Urgell-Andorra. 

L’impuls del Corredor Mediterrani també ha estat una de les propostes del grup parlamentari, que a més, ha especificat que és necessari prioritzar la connexió ferroviària dels ports de Barcelona i Tarragona per al transport de mercaderies, minimitzant la dependència del transport per carretera.  

Pel que fa al transport per carretera s’ha convalidat garantir que en el proper concurs de concessions del bus interurbà de 2028 integri les xarxes ferroviàries, coordini serveis i horaris, i estableixi nodes de connexió a les principals estacions de tren. 

El grup parlamentari ha arrencat el compromís de dur a terme totes les gestions necessàries per garantir un tancament progressiu i planificat de les centrals nuclears a Catalunya -incloent-hi Ascó I i II i Vandellòs II- establint un calendari clar de clausura. També s’ha aprovat el desmantellament de l’antiga central tèrmica de Cercs (Berguedà), inclosos els processos de descontaminació, restauració dels terrenys i eliminació de qualsevol risc per a la salut públic i el medi ambient.

Els Comuns ha insistit en la necessitat d’abandonar projectes com l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas, que comportarà un increment de la massificació turística, la destrucció d’un espai natural protegit i l’augment de les emissions contaminants. No obstant, la proposta s’ha descartat amb els vots en contra de PSC, Junts, PP, VOx i Aliança Catalana.


comuns /