Redacció •  Catalunya •  11/06/2025

Els Comuns rebutgen l’ampliació de l’aeroport del Prat: “És una proposta caduca, insostenible i contrària a les prioritats del país”

  • Cid avisa que els Comuns donaran la batalla fins al final per aturar una iniciativa que comportarà més massificació turística, agreujarà la crisi d’habitatge i l’emergència climàtica, amb un enorme impacte ambiental en zones protegides.
  • Cid: “3200 milions destinats a l’aeroport són 3200 milions que no es destinen a Rodalies”.
Els Comuns rebutgen l’ampliació de l’aeroport del Prat: “És una proposta caduca, insostenible i contrària a les prioritats del país”

El portaveu del grup parlamentari dels Comuns, David Cid, ha comparegut aquest matí al faristol del Parlament per valorar l’anunci del president de la Generalitat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat. Cid ha estat contundent: “És una molt mala notícia i una proposta del segle passat, que no respon a les necessitats de la Catalunya del segle XXI”.

Els Comuns consideren que el projecte d’ampliació —que implica l’allargament de 500 metres de la pista propera al mar— suposa una operació de maquillatge de la proposta de 2021, que ja va ser aturada gràcies a la mobilització ciutadana i la pressió política. “Aquest projecte afecta directament la llacuna de la Ricarda i també el Remolar, amb un impacte directe sobre un espai protegit de Xarxa Natura 2000”, ha advertit Cid, tot alertant de les greus conseqüències ambientals. Cid ha desgranat els tres grans motius pels quals els Comuns rebutgen frontalment la proposta.

Massificació turística i crisi d’habitatge

El projecte implicaria l’arribada de fins a 20 milions de turistes addicionals anuals. “Arribar als 70 milions de turistes és absolutament insostenible i agreujarà encara més la crisi d’habitatge que pateixen les ciutats del país”, ha denunciat. El portaveu ha afegit que l’operació té una finalitat de clara promoció del turisme, amb la construcció de 75 hectàrees comercials i 49 d’infraestructures turístiques vinculades a una nova ciutat aeroportuària.

Prioritats errònies: cal invertir en Rodalies

Cid ha recordat que mentre es destinen recursos a l’aeroport, la xarxa de Rodalies continua en estat crític: “3200MEUR destinats a l’aeroport són 3200MEUR que no es destinen al Rodalies. Aquests recursos haurien de servir per millorar el transport públic ferroviari i garantir el dret a la mobilitat per a tothom”. Ha reiterat que la veritable prioritat del país han de ser “l’habitatge i les Rodalies, no més turisme ni grans infraestructures que responen a interessos privats”.

Impacte ambiental i emergència climàtica

L’ampliació tindria un impacte directe sobre espais naturals protegits i suposaria un augment significatiu de les emissions de CO₂. “És inadmissible plantejar una proposta així quan Catalunya pateix els efectes del canvi climàtic amb temperatures extremes”, ha criticat.

Els Comuns donaran la batalla fins al final

Cid ha recordat que l’ampliació dja va caure el 2021 i ha assegurat que els Comuns tornaran a liderar l’oposició a aquest projecte. Ha assenyalat dues dates clau: l’aprovació del Pla Director el 2028, que dependrà de la declaració ambiental estratègica europea, i l’inici previst de les obres el 2030. “Estem convençuts que la Comissió Europea no avalarà una proposta que afecta espais protegits i que té alternatives menys lesives”.

Finalment, ha anunciat que els Comuns donaran la batalla a tots els nivells: al Parlament de Catalunya, al Congrés, al Govern de l’Estat i a Europa. “La Catalunya del segle XXI no passa per més avions i més turisme, sinó per més indústria, més renovables i més trens. Aquest és el projecte dels Comuns, i és el que defensarem arreu”, ha conclòs.


Aeropuerto de Barcelona /