Redacció •  Catalunya •  18/05/2025

BComú posa les bases per consolidar el seu projecte amb la mirada posada en el 2027

  • El Plenari de la formació ha aprovat avui les ponències del Congrés de juliol. En la seva intervenció, la presidenta del grup municipal, Janet Sanz, ha retret Collboni que pels socialistes l’habitatge sigui «una mercaderia», mentre la portaveu i també líder de Comuns, Gemma Tarafa, ha assegurat: «Barcelona és el far del nostre projecte i del model de país que defensem».
BComú posa les bases per consolidar el seu projecte amb la mirada posada en el 2027

L’habitatge és una política clau als documents congressuals de BComú i en l’estratègia que està portant a terme el grup municipal. La seva presidenta, Janet Sanz, ho ha deixat clar avui al Plenari de la formació, que avui ha aprovat les ponències política i organitzativa del Congrés que celebrarà els dies 5 i 6 de juliol. Abans que res, Sanz ha volgut agrair al conjunt de l’organització que s’hagi bolcat amb tanta intensitat en el procés pre congressual aquests darrers 5 mesos i s’ha mostrat convençuda que el Congrés de BComú «marcarà la diferència respecte als d’altres partits per la voluntat d’innovació».

Entrant en matèria, Sanz ha contraposat la feina feta durant els mandats de Colau, i ara des de l’oposició, front un govern del PSC que «es diu progressista però actua com la dreta». Per Sanz la recent remodelació de govern que ha portat a terme Collboni, amb 5 tinències per coordinar 4 regidors, és una mostra de «fallida total» amb la reprovació de fet de les tinentes Gay i Bonet, a més de considerar lamentable el paper d’ERC per aconseguir dos comissionats. La presidenta dels comuns a l’Ajuntament ha estat molt crítica amb el fet que «Habitatge, que és la política clau», passi ara a dependre d’Economia (amb BComú depenia de Drets Socials), un canvi que considera «una declaració d’intencions» perquè «pel PSC l’habitatge no és un dret, és un bé de mercat». En aquesta línia ha retret que «alcalde ni s’immuta» quan hi ha desnonaments cada setmana amb persones vulnerables.

Pel que fa al seu balanç del mig mandat del govern municipal, la líder dels comuns ho ha resumit en «una conclusió obvia: el govern de Collboni no és progressista», i ha afegit que «aquesta decepció connecta fins i tot amb el seu votant», d’aquí que la ciutadania suspengui reiteradament l’alcalde en el baròmetre municipal. És per això que Sanz ha instat les activistes a explicar als barris que el del PSC «no és un govern progressista», una constatació coincident amb veïnat de l’eix Besòs on BComú porta a terme la campanya ‘Orgull de barri’. «La gent que ha confiat en el PSC ens ha de reconèixer com la força que entén la seva decepció» ha insistit.

D’altra banda, la presidenta dels comuns ha destacat la feblesa del govern Collboni que amb només 10 regidors actua amb prepotència «com si en tingués 50», quan «és incapaç de tirar endavant grans acords de ciutat i no està a l’alçada de les necessitats dels veïns i veïnes de Barcelona». Sanz ha aventurat que seguirà sol tota la legislatura, «incapaç fer grans majories», i ha criticat que «les poques coses que fa són accions servils al servei de les elits econòmiques i mediàtiques» i que l’alcalde «no s’atrevirà a fer res que molesti». Així mateix, ha remarcat que el govern del PSC no té un model de ciutat i que viu de rendes dels projectes de l’etapa Colau entre inauguracions i lliurament de claus, però «no té cap projecte insígnia més enllà de posar la ciutat a disposició de les elits», cas de la F1, la desfilada Louis Vuitton o la Copa Amèrica.

La presidenta del grup municipal de BComú també ha retret al govern que no treballin en un model de ciutat «verda i viva» i que hagi deixat de banda els processos de participació ciutadana i no es trobi amb els veïns, quan no deixa de fer-ho amb les elits i ha qualificat aquest fet d’«involució abismal», quan en l’actual context de retallada de drets humans i conflictes bèl·lics «Barcelona hauria de ser refugi i defensar i ampliar drets» ha sentenciat.

Davant la conclusió de què «tenim el pitjor PSC clientelar i tecnòcrata, sense visió política i amb l’únic objectiu de mantenir alcaldia», Sanz ha contraposat que el grup municipal de BComú: «Som l’única oposició i denunciem la seva deriva elitista amb la mirada posada en l’horitzó 2027 amb l’objectiu de rellançar amb coherència un projecte fort per ampliar drets». Això sí, «sense renunciar a transformar l’agenda de l’actual govern com hem demostrat amb les subvencions socials» com en el cas d’haver aconseguit tombar la de The District, ha recordat. «Nosaltres no canviem vots per comissionats, sinó per drets. Tenim model de ciutat, mirada política, i escoltar les veïnes és al centre de la nostra agenda. Si Collboni sobreviu és gràcies a Salvador Illa i Pedro Sánchez, mentre la força dels comuns es concreta en què també estem condicionant polítiques a Catalunya i a l’estat» ha conclòs Sanz.

Per la seva part, la portaveu del grup municipal i líder de Comuns, Gemma Tarafa, ha situat la importància del pròxim Congrés de BComú i el debat d’idees previ per repensar l’organització i la ciutat amb un objectiu central: recuperar l’alcaldia el 2027. En aquest sentit, ha afirmat que BComú és «un espai que va néixer per quedar-se» i s’ha mostrat optimista perquè les dades confirmen que el partit té «una base molt sòlida» i que hi ha ara mateix «moltíssima gent indecisa que pot decantar la balança el 2027». Tarafa ha encoratjat als activistes que han participat al Plenari a treballar a fons per «seguir disputant l’hegemonia política de la ciutat» i ha destacat que «Barcelona és el far del projecte dels comuns i del model de país que defensem».


Barcelona /