BComú força el Govern a establir fins al 10 M€ màxims anuals la despesa en publicitat institucional
Comú denuncia que l’any 2024 l’Ajuntament de Barcelona va invertir entre un 70% i un 80% més en publicitat institucional en comparació l’any 2023. “Si no es fa un ús prudent, la publicitat institucional pot esdevenir un instrument de propaganda institucional o partidista i, en una democràcia madura com la nostra, no ens ho podem permetre”, ha etzibat Serra.

Barcelona en Comú ha presentat una proposició a la Comissió d’Economia i Hisenda de juliol per instar al Govern municipal a limitar la publicitat institucional en 10 M€ com a màxim l’any. La iniciativa es presenta en un context en què entre l’any 2023 i 2024 l’Ajuntament ha incrementat entre el 70% i el 80% la inversió en publicitat institucional, passant dels 10,5 M€ l’any 2023 als 17,5 M€ o 18,9 M€, segons diferents càlculs, l’any 2024 segons les dades extretes de la CEC o del portal OpenData BCN. Cal recordar, però, que a partir del 2015, sota els governs liderats per Barcelona en Comú, es va impulsar una reducció progressiva d’aquesta despesa, fins a situar-la en 9,6M€ al 2022 tot i gestionar pressupostos municipals cada cop més elevats. Aquesta tendència a la baixa va ser trencada cap a l’alça en el moment que el PSC va arribar a l’alcaldia sota el Govern de Collboni. “Si no es fa un ús prudent, la publicitat institucional pot esdevenir un instrument de propaganda institucional o partidista i, en una democràcia madura com la nostra i, en un context de desafecció ciutadana, no ens ho podem permetre”, ha argumentat el regidor que ha defensat la proposició i portaveu adjunt de Barcelona en Comú, Marc Serra, contextualitzant que “la proposta que presentem avui és senzilla i raonable: fixar per normativa municipal un límit anual de 10 milions d’euros per a la despesa en publicitat institucional, amb possibilitat de revisar-lo de forma justificada davant situacions excepcionals”.
La proposició aprovada amb els vots de BComú, Junts, ERC i PP, malgrat l’abstenció de VOX i el vot en contra del PSC, també manifesta que la publicitat institucional és una eina de comunicació imprescindible a l’hora de garantir el dret a la informació de la ciutadania i incentivar el seu dret a la participació, però que cal vetllar per fer-ne un ús responsable, apartidista i contingut al marc pressupostari i financer de les administracions públiques. A més, també insta al govern municipal a que entregui als grups municipals del Consell Plenari un Informe anual que reculli de forma exhaustiva l’activitat de la publicitat institucional i inclogui el detall dels beneficiaris. “Potser el que busquen amb la publicitat institucional no és millorar el coneixement dels serveis públics, no és fomentar la participació ciutadana sinó que és, justament, fer-ne un ús partidista per millorar la percepció de la ciutadania sobre aquest Govern”, ha criticat durament Serra.