Redacció •  Catalunya •  07/12/2025

Els Comuns exigeixen al Govern un gir de 180° en la lluita contra el sensellarisme

  • El grup parlamentari presenta una proposta de resolució per garantir el reallotjament i la inclusió dels residents de l’institut B9 de Badalona
Els Comuns exigeixen al Govern un gir de 180° en la lluita contra el sensellarisme

El grup parlamentari dels Comuns ha interpel·lat avui al Ple del Parlament la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, per reclamar un canvi profund en l’abordatge del sensellarisme i denunciar “l’absència d’una resposta estructural davant una de les vulneracions de drets humans més greus que viu el país”. La diputada Núria Lozano ha advertit que “Catalunya afronta una emergència social i habitacional sense precedents, mentre el nombre de persones sense llar escala imparablement”, segons les dades del Comitè d’Experts per a la Transformació i Innovació Social (CETIS).

Lozano ha subratllat que el sensellarisme “no és només no tenir sostre; és no tenir oportunitats”, i ha reclamant al Govern que abandoni “la mirada assistencialista o policial” i s’alineï amb el compromís europeu d’erradicar el sensellarisme l’any 2030. La diputada ha acusat el Govern de mantenir una estratègia “que no és un pla, sinó un llistat de bones intencions sense capacitat real d’incidència”, i ha assenyalat que el marc d’acció vigent, que expira el 2025, no incorpora compromisos pressupostaris ni objectius verificables. Per això ha demanat que el nou Marc d’Acció 2026 “sigui un veritable instrument de política pública, amb recursos, terminis i mecanismes de rendició de comptes”.

Lozano ha remarcat que moltes situacions d’exclusió residencial extrema —com els assentaments del Besòs, el cas del B-9 a Badalona o les ordenances municipals que sancionen l’accés a l’aigua— evidencien “la falta d’un lideratge ferm de la Generalitat” i la persistència de pràctiques “aporofòbiques i punitives” que els Comuns rebutgen frontalment.

“La veritable seguretat comença per tenir un sostre”

La diputada ha recordat que les persones que dormen al carrer pateixen situacions d’extrema vulnerabilitat, especialment durant l’hivern, i ha carregat contra la temptació d’alguns actors polítics d’abordar el sensellarisme com un problema d’ordre públic: “Quan una societat normalitza que algú dormi al carrer, perd la seva humanitat. La veritable inseguretat és viure al carrer”, ha afirmat. A la rèplica, Lozano ha reclamat més concreció al Govern: “Fa anys que sabem què cal fer. El que exigim avui és saber quan i amb quins recursos es farà. El sensellarisme té solució si hi ha voluntat política”.

Inclusió i reallotjament dels residents de l’institut B9 de Badalona

Paral·lelament, el grup parlamentari dels Comuns ha presentat juntament amb la CUP, una proposta de resolució per garantir la inclusió i el reallotjament dels residents de l’institut B9 de Badalona, que serà desallotjat de manera imminent. El diputat Andrés García Berrio ha demanat en roda de premsa que no es faci el desallotjament durant l’hivern si no hi ha alternativa habitacional i ha assenyalat el “racisme immobiliari” com a responsable de l’exclusió dels habitants del B9. “És una absoluta crueltat fer aquest desallotjament sense alternativa habitacional. Cal implicació per part del Govern i tots els actors polítics per trobar solucions habitacionals i complir les obligacions internacionals contra els desallotjaments forçosos”, ha indicat.


sinhogarismo /