Janet Sanz: «Exigim a Collboni que torni a multar Airbnb amb 600.000€ com ja va fer BComú»
La presidenta del grup municipal dels comuns, Janet Sanz, ha presentat avui des de la Rambla la campanya de denúncia de la turistització BCN loves turisme massiu acompanyada del portaveu del partit, Max Cahner, i activistes que han penjat una pancarta de denúncia dels guanys del sector turístic vs la precarització dels seus treballadors.

La presidenta del grup municipal de BComú, Janet Sanz, ha triat avui el cor de Barcelona, al bell mig de la Rambla, per a denunciar que els veïns i veïnes de la nostra ciutat ja no poden aguantar més la pressió turística. Aquest cansament dels barcelonins és el ha motivat la campanya BCN loves turisme massiu, que avui s’ha escenificat sota una pancarta de sis metres que denuncia els guanys del sector turístic vs la precarització dels seus treballadors.
Tal com han explicat el portaveu del partit, Max Cahner, i la líder de BComú, amb la seva campanya els comuns volen connectar amb el malestar que pateix tanta gent que està «farta» de què els colivings tinguin impunitat, que prioritzi els turistes i es privatitzi espai públic com el Park Güell per desfilades de luxe, de no poder passejar, del soroll, de no poder seure al bus… mentre «alguns s’embutxaquen tants beneficis milionaris i altres no poden arribar a final de mes, com els treballadors del sector turístic, tal com denuncia aquesta pancarta», ha dit Sanz.
La presidenta del grup municipal ha contraposat a «la laxitud» actual que demostra el govern Collboni les polítiques pioneres dels mandats de Bcomú, que en el cas de Ciutat Vella van servir «per recuperar la Rambla pels barcelonins i fer habitatge pels barris», unes polítiques que «ara han quedat aturades» quan el que calen són «polítiques valentes i decidides». Sanz ha recordat que van tirar endavant «el primer pla d’allotjaments turístics de la ciutat (PEUAT) que prohibia que se n’obrissin al centre de la ciutat i a d’altres barris, que va tancar més de 7.000 pisos il·legals i va posar les bases perquè avui se’n puguin tancar de legals» gràcies a la negociació amb la Generalitat. També que van posar al centre del debat la reducció de terminals de creuers. «I tot això ho vam fer soles perquè el PSC no ho veia i per mostra un botó, com hem vist la darrera setmana amb Airbnb: la laxitud amb la que actua aquest govern facilita que els lobbies i els sectors econòmics que se senten forts i especulen a la ciutat se sentin impunes» en referència al fet que Airbnb hagi anunciat que tornarà a penjar anuncis de pisos il·legals i que Sanz ha qualificat d’ «intolerable». Com també considera que ho és que l’Ajuntament no hagi plantejat cap mesura per impedir-ho. «Nosaltres vam actuar amb la màxima contundència que la legislació ens permetia, vam ser la primera ciutat del món que va multar aquesta plataforma amb 600.000 euros. Per això exigim a Jaume Collboni que faci el mateix, que per reincidència obri un expedient i posi una sanció de 600.000 euros a Airbnb de nou, perquè és l’únic llenguatge que entén: hem de defensar Barcelona per les veïnes i l’habitatge per viure en aquest context d’emergència habitacional» ha sentenciat la presidenta de BComú.
Aquesta és una de les reivindicacions de la campanya de BComú que no només és de denúncia, sinó que té propostes i parla de decréixer davant una pressió turística insuportable com demostren les xifres d’abril pel que fa a l’augment del 30% d’arribada de creuers respecte l’any passat. «Necessitem mesures concretes contra la massificació turística a la nostra ciutat, tenim un acord per la reducció de terminals de creuers des del mes de desembre, què ha fet Collboni per intentar tirar-lo endavant i reduir l’impacte?», s’ha preguntat Sanz, que també ha qüestionat que el govern municipal i el de la Generalitat vulguin ampliar l’aeroport de Barcelona quan això no compta amb el suport de la ciutadania. «Barcelona ja no pot més i diu prou, ho veurem a la manifestació del proper 15 de juny que segur serà massiva com la de l’any passat reivindicant aquestes polítiques valentes» per frenar la massificació turística i s’ha referit així mateix a la necessitat de «redistribuir la riquesa que pot generar el turisme perquè arribi a tothom, que no se l’embutxaquin uns quants com el sector hoteler, que es fa d’or mentre les treballadores segueixen sent precàries».
La líder de BComú ha conclòs que amb la campanya BCN loves turisme massiu els comuns comencen «la temporada alta de propostes i polítiques valentes» contra la massificació turística i de defensa dels veïns i les veïnes que volen «una ciutat per viure-hi i no un parc temàtic».
Els cartells de la campanya
D’altra banda, el portaveu de BComú, Max Cahner, ha reivindicat avui des de la Rambla la campanya BCN loves turisme massiu que fa una setmana va sorprendre els veïns i veïnes dels barris més afectats per les conseqüències de la massificació turística. Un conjunt de quatre cartells de gran format i sense autoria denunciaven, de forma irònica, les conseqüències de la turistificació de la ciutat. Es van enganxar 600 cartells a Vallcarca, Gràcia, Poblenou, Sagrada Família, Diagonal amb Passeig de Gràcia, Plaça Catalunya, la Rambla i la Barceloneta.
La campanya ha sumat avui una nova acció: activistes dels comuns han despenjat amb el permís dels veïns una pancarta de sis metres al 56 de la Rambla, un punt neuràlgic d’aquest turisme desbocat que es denuncia. La pancarta fa referència a un altre dels efectes del model turístic imperant a la Barcelona del govern Collboni: la precarització laboral i l’enriquiment del sector hoteler amb el missatge “Tu cobres 11€ l’hora, el sector hoteler 4.185 € cada minut”. Cahner ha explicat als mitjans que la següent acció serà una altra encartellada, ara sí amb logo de partit, i més endavant hi ha previstes noves sorpreses al llarg de l’estiu.



