Barcelona exigeix al Govern de Rajoy que aporti els 40 milions que falten perquè es puguin congelar les tarifes del transport públic el 2018

23/12/2017

El ple de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat amb els vots a favor d’ERC, PdeCat, PSC i Ciutadans la proposició presentada pel grup municipal de Barcelona En Comú per demanar al govern de Mariano Rajoy que aporti els 40 milions d'euros que falten per tal que es puguin congelar les tarifes del 2018. Aquesta proposició ha comptat amb l'abstenció de PP i CUP Capgirem.

El grup municipal de Barcelona En Comú ha presentat una proposició al ple que s'ha celebrat avui per exigir al Govern de l'Estat espanyol que assumeixi la seva responsabilitat amb el transport públic de proximitat a l'àrea de Barcelona. En aquest sentit, la proposició aprovada insta a l’Estat a incrementar la seva aportació fins als 148 milions d’euros, igualant l’esforç municipal previst per al 2018. 

Igualment s’insta a l’Estat a recuperar progressivament els nivells d’inversió que feia en el període 2006-2011,que se situava entorn dels 175M€. Durant els darrers anys, entre el 2010 i el 2017, mentre l’Ajuntament ha incrementat la seva aportació en un 86,7%, l’Estat l’ha reduït en un 45,8%.

Mercedes Vidal, regidora de Mobilitat a l'Ajuntament de Barcelona, ha recordat que "el transport públic de Barcelona té un problema de finançament molt important per culpa del dèficit acumulat que arrossega i que va arribar a 546 milions l'any 2013". En aquest sentit, Vidal ha manifestat que "es tracta d'una motxilla que arrossegarem durant molts anys". La regidora ha dit que "aquest dèficit es va generar entre 2009 i 2013, i que es deu a problemes de gestió dels governs d’aquella època, però sobretot es deu a la davallada i l'abandonament de l'Estat en les seves responsabilitats amb el transport públic".

Vidal ha manifestat que s'ha aconseguit que l'Estat incrementi en 10 milions l'aportació de l'any passat. "Hem aconseguit incrementar aquesta petita aportació de l'Estat, hem congelat tarifes de l'any 2016 i 2017, estem acabant de desplegar les darreres fases de la nova xarxa de bus amb una millora de l'oferta de gairebé 6 milions d'euros, inversions al metro que havien quedat aturades, tancar els dos convenis de metro i bus que també tenen costos i que no es van preveure en el pacte i també hem recuperat els busos de barri en diumenges i festius", ha dit Vidal, qui ha recordat que tot això ha fet que les aportacions de l'Ajuntament passin de 116 milions en 2015 a 156 milions previstos l'any 2018, un increment del 42%. "Aquesta administració ha treballat més que ningú pel transport públic i el seu finançament", ha manifestat la regidora. 

Des de Barcelona En Comú es torna a instar al Govern central i als grups parlamentaris del Congrés dels Diputats a promoure una llei de finançament del transport públic per solucionar aquesta situació amb caràcter definitiu, i transitòriament a pactar les dotacions pressupostàries necessàries per cobrir el dèficit actual. Espanya és l'únic país europeu que no compta amb una llei estatal de finançament del transport públic i a més, les prioritats d'inversió no estan orientades al transport públic de proximitat, quan precisament és el que utilitzen diàriament milions de persones a tot l'estat.

L'increment de passatge experimentat per la xarxa de transport públic l'any 2017 a Barcelona obliga a incrementar, una vegada més, per part de l'ATM, l'oferta de transport i per tant l'aportació econòmica que fan les administracions al sistema tarifari. Davant d’això a la proposició aprovada insta a treballar amb totes les administracions responsables del finançament del transport públic, la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Estat per aconseguir la congelació de preus de les tarifes per a l’any 2018. Tant el Govern de la Generalitat com el de l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona han manifestat la seva disposició a tractar aquesta qüestió amb el Govern de l'Estat i no han rebut encara resposta.

Añadir nuevo comentario

Comentarios

Plain text

  • No se permiten etiquetas HTML.
  • Las direcciones de las páginas web y las de correo se convierten en enlaces automáticamente.
  • Saltos automáticos de líneas y de párrafos.
Al enviar este formulario, usted acepta la política de privacidad de Mollom .